برای اولین‌بار با اپلیکیشنِ اینستارادیو/instaradio در توئیتر آشنا شدم. یکی از دوستان بقیه را به استفاده از این اپلیکیشن دعوت کرده بود. واژه‌ی insta ناخودآگاه مرا یاد instagram انداخت. البته برای اولین دفعه همین حس به همه دست می‌دهد و حس مشترکی‌ست. پس از چند روز من این برنامه را در گوگل‌پلی پیدا و نصب کردم. آن‌موقع هیچ مارکت ایرانی این اپلیکیشن را نداشت. خلاصه من این برنامه را نصب کردم و فقط بعد از چندساعت استفاده با جادوی آن طلسم شدم!

کاور برنامه جذاب اینستارادیو

راستش پس از این‌که عاشق این اپلیکیشن شدم بلافاصله آن را در همین وبلاگ برای دانلود مستقیم قرار دادم تا بقیه را هم با آن آشنا کنم و یک جوّ ایرانی بر این برنامه حاکم کنیم :) خداروشکر که خیلی زود این برنامه‌ی جذاب، راه خودش را به قلب اینترنت‌بازان و دوستان باز کرد و این روزها جمعیت ایرانی‌ها دو برابر سایرین است و جو خوب و مثبتی هم بر آن حکم‌فرماست. شما هم اگر تاکنون از این برنامه زیبا استفاده نکرده‌اید و حتی اسم آن را نیز نشنیده‌اید، می‌توانید خیلی آسان و کاملا رایگان به اینجا بروید و آن را دانلود و نصب کنید.

اینستارادیو یا به لهجه آمریکایی اینستارِیدیو اپلیکیشن جدیدی است که حدوداً دو ماه می‌شود که برای دانلود عرضه شده و یک ایده جالب و (احتمالاً کلی آرزو) پشت آن است. ایده‌ی اصلی این Application این است که شما بتوانید هر لحظه که خواستید صدای‌تان را در ایستگاه رادیویی خودتان منتشر کنید و دوستان‌تان بتوانند همزمان با شما و یا بعداً صدای شما رو بشنوند و صدای شما رو لایک کنند و نظرات‌شان را برای‌تان بنویسند؛ تقریبا چیزی شبیه اینستاگرام ولی اینجا به جای عکس و فیلم، شما صدای‌تان را به اشتراک می‌گذارید. به‌لطف شبکه‌های اجتماعی مخصوصاً توئیتر این اپلیکیشن خیلی زود بین کاربران مختلف شناخته شد و ایرانی‌ها هم از این قافله عقب نماندند و خیلی زود حضوری پُررنگ در اینستارادیو بر پا کردند! با وجود جذابیت این Application هنوز یک‌سری مسائل هست که برای کاربران روشن نشده و من می‌خواهم تا جایی که می‌شود این نقاط تاریک را روشن کنم.

این اپلیکیشن را دقیقا چه‌کسی یا چه‌کسانی ساخته‌اند؟

همین اول باید بگویم که پاسخ این پرسش چندان مشخص نیست! نه در وب‌سایت و نه در فیس‌بوک و نه در تامبلر و حتی نه در مارکت‌های گوگل‌پلی و آی‌تونز برای این سوال هیچ پاسخ مشخصی نیست و دقیقا معلوم نیست چه افرادی این برنامه را ساخته و منتشر کرده‌اند. البته چند احتمال تا این لحظه وجود دارد. شاید تنها چند جوان هستند که این ایده‌ی بِکر به سرشان زده و دست به‌کار شده‌اند و به‌سرعت آماده‌اش کردند. این شتاب و عجله را می‌توان از وجود این همه باگ و ضعف به‌وضوح متوجه شد. احتمال دارد قصد داشته‌اند با استقبال مردم از برنامه‌شان، آن را به قیمت بالایی مانند اینستاگرام به یک کمپانی بزرگ بفروشند و پول عظیمی به جیب بزنند. چند وقت پیش از جایی خواندم که در کشور کانادا ساخته شده است و هنوز به‌شخصه از جای معتبری نخوانده و ندیده‌ام. هر زمان که مطمئن شوم همین‌جا اعلام خواهم کرد. امروز متوجه شدم که متعلق به کشور اسپانیا است. آدرس دفتر این شرکت این‌گونه می‌گوید.

چرا این اپلیکیشن این همه باگ و ایراد دارد؟

در این‌که این اپلیکیشن بسیار جذاب است و ایده‌ی ناب و بِکری دارد هیچ‌گونه شکی نیست اما اگر کمی با این برنامه کار کنید حتما متوجه بسیاری از ضعف و ایرادها خواهید شد. مثلن: Force Close دادن و کِرَش بیش از اندازه‌اش گرفته تا نبودِ گزینه‌های واجبی چون امکان بلاک کردن و ویرایش نظرات تا عدم وجود گزینه‌ بسیار حیاتی خصوصی کردن پروفایل.

البته شاید فلسفه خصوصی کردن پروفایل در سیاست برنامه‌نویسان این اپلیکیشن نباشد اما باز هم ایرادات فراوانی به‌وضوح مشاهده می‌شود. خیلی اوقات برای من خیلی از پروفایل‌های دیگران باز و لود نمی‌شود. گاهی بعضی صداها لود نمی‌شوند و ده‌‌ها نقص دیگر. البته سازندگان این برنامه در حال رفع این ایرادات هستند. مثلن در آخرین نسخه‌اش، امکان حذف نظرات و کامنت‌ها به برنامه اضافه شده است که بسیار خوب است. در ایمیلی که به سازندگان این اپلیکیشن دادم، قول دادند که به‌زودی و طی چند آپدیت، بسیاری از ایرادات و باگ‌ها را رفع و برطرف کنند که جای بسی خوشحالی‌ست اما فکر کنم تا روزی برسد که این اتفاق رخ دهد، این برنامه توسط کشورمان مسدود شود :)

از کجا باید این اپلیکیشن را دانلود کنیم؟

برای دانلود این اپلیکیشن راه‌‌های زیادی است. اگر گوشی‌تون آی‌فون است برای دانلود می‌توانید به فروشگاه اپل یعنی آی‌تونز بروید. اگر گوشی اندرویدی دارید می‌توانید به اینجا بروید و خیلی راحت آن را نصب کنید یا به هر مارکت اندرویدی ممکن بروید. مانند: بازار، مایکت و گوگل‌پلی و... .

آیا این اپلیکیشن نسخه وِب هم دارد؟

بله. اگر شما گوشی دم‌دست ندارید و یا اصلن گوشی مناسب و هوشمند تهیه نکرده‌اید، می‌توانید از طریق کامپیوتر و لپ‌تاپ‌تان به پروفایل دوستان‌تان بروید. البته نمی‌توانید از این طریق صدای‌تان را منتشر کنید و نظر دهید. به‌طور مثال آدرسِ نسخه وِب من این است:  

 http://instarad.io/ashkanhaa

امیدواریم از این پست استفاده کرده باشید. برای ارسال دیدگاه و پیشنهادات خود می‌توانید از دو آدرس زیر استفاده نمایید.

آدرس اینستاگرام ما:       کلیک کنید

آدرس کانال تلگرام ما:      کلیک کنید