شاید برای بار اولی‌ست که این اصطلاح به چشم‌تان خورده است اما باور کنید که تعداد زیادی از مردم در جهان از همین روش Influencer Marketing به ثروت بسیاری رسیده‌اند. حتی در همین کشور خودمان هم می‌توانیم مثال‌ زیادی در این‌باره بزنیم: از بازیگران و ورزشکاران گرفته تا واینِرها و یا حتی وحید خزائی و دنیا جهان‌بخت و امثالهم !

اینفلوئنسِر مارکتینگ در اینستاگرام

اما به‌راستی موضوع چیست؟ با نردبان همراه باشید تا کمی با این حیطه آشنا شوید.

اینفلوئِنسِر مارکِتینگ (یا بازاریابی تأثیرگذار) شاخه‌ای از بازاریابی‌ست که بر روی اشخاص خاصی از جامعه (یا استایل خاصی) متمرکز می‌شود. این نوع از بازاریابی اشخاصی که بر روی خریداران بالقوه تأثیر می‌گذارند را تشخیص داده و به فعالیت‌های بازاریابی حول این اینفلوئنسرها جهت می‌دهد. هنگامی که یک اینفلوئنسر محتوایی تولید می‌کند خود را به عنوان یک خریدار بالقوه یا شخص ثالث نشان می‌دهد و محصول را گواهی می‌کند. مثلا رضا گلزار که چهره‌ی شناخته‌شده‌ای در میان مردم کشورمان محسوب می‌شود در قالب یک پست از خمیر دندان G.U.M تعریف می‌کند و می‌گوید از وقتی که از این محصول استفاده می‌کند وضعیت دندان‌هایش بسیار بهتر شده است و اگر شما هم قصد بهبود وضعیت دهان و دندان‌تان را دارید از محصولات این شرکت استفاده کنید.

اینفلوئنسرها به 3 دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته افرادی هستند که عده‌ای به‌واسطه‌ی شهرت‌شان سبک زندگی آنان را دوست دارند؛ از جمله ورزشکاران، بازیگران و خواننده‌ها. دسته‌ی دیگر متخصصانی هستند که به‌واسطه تخصص خود تاثیر گذارند. برای مثال آشپزها و آرایشگران. این دسته بیشتر در حیطه محصولات حوزه تخصص خودشان بر روی افراد تاثیر گذارند. دسته‌ی سوم، افرادی هستند که به‌بواسطه‌ی سبک زندگی جذاب و ایده‌آل‌شان برای برخی، پر فالوئر شده و تاثیرگذار می‌شوند. مثلاً دختران جوانی که زندگی لوکسی دارند، عکاس‌های اینستاگرامی، برخی مادرها با عکس‌های کودکان‌شان، و جوانانی که اهل سفر هستند و سفرنامه‌شان را به‌اشتراک می‌گذارند.

اینفلوئنسِر مارکتینگ در اینستاگرام

به فرآیند جلب اعتماد مخاطبان یک Influencer و تبدیل این دنبال‌کنندگان به مشتری از طریق نظرات او، اینفلوئنسر مارکتینگ می‌گویند. همکاری برندها با اینفلوئنسرها، به گونه‌­ای‌ست که سعی می‌شود تا در جهت آگاه‌سازی مخاطبین از برند، معرفی یک محصول، معرفی یک سرویس جدید، و یا وفادارسازی مشتریان، پیامی جذاب و تاثیرگذار تدارک دیده تا از طریق صفحه شخصی این افراد با سبک و سیاق پست‌های معمولی آن فرد، در معرض دنبال‌کنندگان وی قرار گیرد.